Monday, January 4, 2010

sajak dari seorg ibu

Petikan ini di terima dari seorang sahabat ... renungkanlah agar kita
mengambil iktibar dari apa yang
diceritakannya.
>
> Aku mempunyai ibu yang hebat. Beliau menyayangiku dengan sepenuh
hatinya. Beliau berkorban dan membantuku dalam segala hal. Ibuku
membesarkan aku seperti menatang minyak yang penuh. Ibu menguruskan pengajianku
dan berkorban apa saja
demi memenuhi keperluaanku dan permintaanku. Hari ini, wanita yang
hebat itu telah kami semadikan untuk
selama-lamanya. Dapatkah anda
bayangkan perasaanku suatu hari aku pergi ke bilik ibuku dan aku telah terjumpa
serangkap sajak yang terlipat sepi di dalam laci mejanya.

> Sajaknya berbunyi begini.
>
> INILAH MASANYA
>
> JIKA KAU INGIN MENYINTAI IBU
> CINTAILAH IBU SEKARANG
SUPAYA IBU TAHU
> KEINDAHAN DAN KELEMBUTAN KASIH
> YANG MENGUKIR KUDUS DARIPADA SANUBARIMU
> CINTAILAH IBU SEKARANG
> SEMASA IBU MASIH HIDUP
> USAH TUNGGU SEHINGGA IBU TELAH PERGI
> KEMUDIAN BARULAH DIUKIR DI BATU NISAN
> DENGAN KATA-KATA INDAH PADA SEKUJUR BATU YANG SEPI
>
> JIKA KAU MEMILIKI INGATAN MANIS BUAT DIRI IBU
> TUNJUKLAH PADA IBU SEKARANG
> JIKA KAU TUNGGU SEHINGGA IBU MATI
> SUDAH PASTI IBU TAK DAPAT MENDENGAR
> KERNA KITA DIBATASI KELEMAHAN
>
> OLEH ITU, JIKA KAU MENYINTAI IBU
> WALAUPUN HANYA SECEBIS
> DARIPADA LAUTAN
HIDUPMU
> LAFAZKAN DAN BUKTIKAN SEKARANG
> SEMENTARA IBU MASIH HIDUP
> AGAR IBU DAPAT MENIKMATI DAN MENYANJUNGINYA
>
> Sekarang ibu sudah pergi dan aku menderita dengan rasa bersalah sebab
aku tidak pernah nyatakan betapa besar nilai ibuku selama ini. Malah
aku tak pernah melayan ibuku dengan wajarnya. Perasaan bersalah sering
menghantui hidupku. Aku layani semua orang untuk semua urusan,
tetapi
aku tak pernah meluangkan masa yang cukup untuk ibuku sendiri. Sebenarnya
aku mampu menuangkan air ke dalam cawannya, kemudian memeluknya ketika
bersarapan, tetapi aku lebih mengutamakan urusanku, rakan-rakanku dan

pekerjaanku.
>
> Sekarang baru aku terpikir............ pernahkah rakan-rakanku
melayaniku seperti ibuku ? Aku tahujawapanya. Apabila aku menelefon ibu, aku
sentiasa lakukan tergesa-gesa, cepat dan ringkas. Aku
benar-benar
berasa kesal dan malu apabila mengingati tindakan masa lampauku terhadap
ibu. Aku masih ingat berapa banyak masa dan pengorbanan ibu yang diberikan
untuk aku dan masa yang aku berikan padanya serta
banyak
manakah masa aku biarkan ibu kesepian dan hari tuanya berlalu
begitu sahaja. Aku sedar dan mengerti.
>
> Sekarang bahawa aku terlalu kritikal, aku diburu rasa kesal dan
bersalah. Dunia ini dipenuhi oleh anak-anak
seperti ku. Aku berharap kepada
rakan-rakanku........insaflah dan mengambil iktibar dan manfaat
daripada surat ini. Aku sudah terlambat dan kini sedang dilanda derita dan
penyesalan.
>
> Renungkanlah dan fikir-fikirkanlah!!!!!..... pernah kita bertindak
sedemikian????? pernah kita merasa kesal dengan tindakan kita itu????????
andainya kita pernah melayan sedemikian rupa terhadap ibu kita,

ubahlah sebelum terlambat
>
Bukankah pepatah mengatakan "syurga itu dibawah telapak kaki ibu" ...
mulia sungguh islam meletakkan wanita yang bergelar ibu ...
>
> wassalam
>
Sabda Rasulullah saw:
Tiada seorang muda yang menghormati seorang tua, melainkan Allah Ta'ala

akan mentakdirkan seorang lain menghormatinya, apabila dia menjadi tua
pula"

No comments:

Post a Comment